zondag 8 oktober 2017

Poppies in pastel


Nog een week de poppies, want ze zijn zo mooi en met zoveel technieken te kleuren. Vandaag de pastelvariant. Al jaren wil ik eens met die vieze krijtjes werken, maar nu moest het er van komen. Op roze papier de poppies afgedrukt met zwarte inkt. daarna voorzichtig met de krijtjes en voor de details met de pastelpotloden ingekleurd. Het kostte meer tijd dan ik verwachtte en was toch niet zo makkelijk als het lijkt. laag over laag, licht over donker. Maar dit was mijn eerste resultaat. Omdat pastel af blijft geven heb ik het netjes met echte fixatief gesprayd, heel even. Helaas, toch teveel? in elk geval was de mooie kleur weg en was ik niet blij meer. Maar als de fixatief er op zit, kun je verder aanbrengen. 


Dit keer heb ook het rood en wit van de panpastels gebruikt, dat is toch weer ander spul. Verder heb ik met de zwarte pitt stift de harten en de zaadjes aangestipt. En, zonder extra fixeren de kaart opgestuurd. Wel met een velletje papier in de kaart!


Op ander papier, maar ook speciaal voor pastel een nieuwe poging gedaan. Dit keer met achtergrond en een kleine toeschouwer: de pad van kit 149. Hier heb ik meer potloden voor gebruikt en de rechter bloemen hebben een paarse ondergrond. Tja, ook werken met pastel is een kunst op zich, dat wil zeggen om er echt vaardig mee te worden is heel veel oefening nodig!
Fijne dag,
Josje

Wij vinden het leuk als je een berichtje voor ons achterlaat.

Geen opmerkingen: